کابل زره پوش یا زره دار چیست؟

زرهدار

کابل زره دار یک کابل معمولی با یک لایه محافظ اضافی برای دور نگه داشتن آن از بریدگی یا آسیب های ناخواسته است. همچنین می تواند کابل را از آسیب نیروهای مکانیکی خارجی یا خوردگی گازهای شیمیایی محافظت کند. زره،عمر کابل را نیزافزایش می دهد. بنابراین عملکرد، قابلیت اطمینان و ایمنی هسته کابل را بهبود می بخشد.

کابل زره دار

کابل برق زره دار چیست؟

کابل برق زره دار در مقایسه با کابل های معمولی دارای یک لایه زره اضافی در برابر ضربه های مکانیکی است. زره های نواری فولادی، زره های سیم فولادی نازک و زره های سیم فولادی ضخیم و غیره وجود دارد. کابل های زره ​​پوش نسبت به کابل های معمولی با مقاومت مکانیکی قوی تری روبه رو هستند. لایه محافظ مکانیکی را می توان به هر ساختاری از کابل اضافه کرد تا استحکام مکانیکی کابل را افزایش داده و مقاومت در برابر خوردگی را بهبود بخشد.

این کابل ها برای مناطقی طراحی شده است که خطر قرار گرفتن در معرض فشار مکانیکی قابل توجهی وجود دارد که می تواند به کابل آسیب برساند. و همچنین مکان هایی که بسیار مستعد فرسایش هستند. با هر روشی می توان آن را کار گذاشت و برای تدفین مستقیم در مناطق صخره ای نیز مناسب تر هستند.

 

در مقایسه با کابل هایی که با روکش پلاستیکی بیرونی معمولی پوشانده شده اند، کابل برق زره پوش قابل اعتمادتر و بادوام تر است. لایه محافظ مواد فولادی در برابر جوندگان مقاومت می کند و می تواند در برابر ضربه قوی بیل یا ابزار دستی دیگر مقاومت کند، که گاهی اوقات هنگام انجام عملیات خاکی در مکان هایی که خطوط کابل عبور می کنند، اتفاق می افتد.

تفاوت بین کابل برق زره دار و کابل برق معمولی

1. بیرونی ترین لایه محافظ کابل با نوار فولادی یا سیم فولادی پیچیده شده است تا کابل را از آسیب نیروهای مکانیکی خارجی محافظت کند. در حالی که یک کابل متقاطع وجود دارد که لایه عایق خارجی آن از پلی اتیلن کراس لینک ساخته شده است. می توان از کابل زره پوش XLPE استفاده کرد، یعنی یک کابل عایق بندی شده با مواد متقاطع و محافظت شده توسط یک لایه بیرونی زره ​​پوش.

2. زره دارای درجه خاصی از مقاومت در برابر نیروهای خارجی است و همچنین می تواند از گاز گرفتن کابل جلوگیری کند که مشکلات انتقال نیرو را برطرف می کند. شعاع خمش زره باید بزرگ باشد و لایه زره می تواند برای محافظت از کابل زمین شود.

3. مواد زره معمولاً مورد استفاده شامل نوار فولادی، سیم فولادی، نوار آلومینیومی، لوله آلومینیومی و غیره است که در میان آنها نوار فولادی و لایه زره سیم فولادی دارای نفوذپذیری بالا با اثر محافظ مغناطیسی خوب است و می تواند برای ضد کم استفاده شود. تداخل فرکانس این لایه همچنین امکان دفن مستقیم بدون عبور از لوله را فراهم می کند. زیرا ارزان و از نظر کیفیت خوب است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

4. روش تعیین کد کابل برق زره دار به این صورت است که یک عدد بعد از نماد کابل معمولی اضافه می شود. اولی: “2” به معنای زره ​​نوار فولادی دوبل است. دومی: “2” به معنای غلاف PVC است. اگر از غلاف پلی اتیلن استفاده می کنید، فقط “2” را به “3” تغییر دهید. به عنوان مثال YJV مخفف کابل های معمولی و YJV22 مخفف کابل های برق زره دار است.

 

5. قیمت کابل های زره ​​دار به طور کلی حدود 12-15 درصد بیشتر از کابل های معمولی است.

 

6. کابل در حال حاضر دارای حفاظت خارجی خوبی است، مانند محافظت از لوله فولادی، یا قرار دادن در مکانی با محیط عملیاتی عالی. از منظر اقتصاد مهندسی می توان از کابل های معمولی استفاده کرد.

امروزه می توانید کابل زره دار یا زره پوش را به دو دسته تقسیم کرد:

  •  زره پوش با هادی های آلومینیومی؛
  •  با هادی های مسی.
    زره کابل های برق از نوارها یا سیم های فولادی گالوانیزه ساخته شده است.

 

مشخصات فنی کابل های زره ​​پوش

  • ولتاژ متناوب: 0.66 و 1 کیلو ولت با فرکانس اسمی 50 هرتز.
  • دمای حرارت هسته: مداوم – تا +70 درجه سانتیگراد. کوتاه مدت – تا + 160 درجه سانتیگراد؛
  • محدوده دمای عملیاتی: +/-50 درجه سانتیگراد؛
  • حداکثر خمش کابل های چند هسته ای هنگام گذاشتن: 7.5 نیوتن. د..
  • مقاومت بالا در برابر استرس مکانیکی؛
  • عمر مفید – حداقل 30 سال؛
  • دامنه کاربرد گسترده؛
  • بی تکلفی نسبت به شرایط ذخیره سازی؛
  • نصب ساده

لازم به ذکر است که چنین کابل هایی نه تنها دارای مزایای عملیاتی، بلکه اقتصادی نیز می باشند. این یک ویژگی بسیار مناسب برای کابل های زره پوش است. 

کاربردها و ویژگی های کابل کشی زره ​​پوش

در بین رایج ترین انواع کابل های زره ​​دار می توان کابل های خراسان افشار نژاد را نام برد. همانطور که از علامت گذاری مشخص است، آنها دارای لایه های محافظ یکسان هستند، اما در مواد هسته های رسانا متفاوت هستند. کابل افشارنژاد دارای هادی های آلومینیومی است. به عنوان مثال، کابل های آلومینیومی سبک تر هستند. اگر هادی های قدرتمند برق مورد نیاز است، ارزش خرید کابل خراسان افشارنژاد را دارد.

کاربردهای متفاوتی از کابل زره پوش وجود دارد، عمدتاً مورد استفاده در ساختمان یا شبکه انتقال نیرو که در آن کابل باید در زیر زمین یا در فضای باز گذاشته شود و باید کابل را از آسیب مکانیکی و مقاومت در برابر بارهای کششی محافظت کند. طبق استاندارد IEC60502 ساخته شده است.

کابل های زره ​​پوش برای عملکرد دیگر هالوژن های بدون دود کم (LSZH)، مقاوم در برابر شعله و مقاومت در برابر آتش با توجه به نیاز مشتری در دسترس هستند. برای خرید کابل زرهی با تجهیز ساختمان تماس بگیرید!

تفاوت بین کابل XLPE و PVC عایق شده چیست؟

زمانی که در یک پروژه نیاز به انتخاب نوع کابل ولتاژ پایین (0.6/1kv) داریم، معمولاً باید بین کابل عایق PVC و کابل عایق XLPE تصمیم گیری کنیم، برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید، باید بدانید تفاوت بین دو نوع چیست.

حداکثر دمای کاری هادی: کابل عایق پی وی سی 70 درجه سانتیگراد، کابل عایق XLPE 90 درجه سانتیگراد است.
حداکثر دمای کوتاه (با دوام کمتر از 5 ثانیه): کابل عایق پی وی سی 160 درجه سانتیگراد، کابل عایق شده XLPE 250 درجه سانتیگراد است.
عمر سرویس: معمولاً کابل عایق شده XLPE از کابل عایق PVC طولانی تر است.
قیمت: معمولاً قیمت کابل عایق XLPE از کابل عایق PVC بیشتر است.
عملکرد ضد آب در محیط کاربردی: کابل عایق PVC بهتر از کابل عایق XLPE است.
جنبه حفاظت از محیط زیست: زیرا XLPE حاوی کلر نیست که پس از سوختن گازهای سمی آزاد می کند، بنابراین کابل عایق شده XLPE در مقایسه با کابل عایق PVC سازگار با محیط زیست است.

در طولانی مدت، کابل عایق XLPE بهتر از کابل عایق پی وی سی است، اما قیمت آن کمی بالاتر است، اما اگر همه عوامل (مانند حفاظت از محیط زیست، عمر مفید، ایمنی و غیره) را در نظر بگیریم، عایق XLPE است. کابل کارایی بالایی دارد.