نحوه مقابله با رطوبت در کابل های برق

مقاوم در برابر رطوبت

مزایای کابل های عایق XLPE چیست؟

XLPE یا پلی اتیلن متقاطع یک ماده عایق حرارتی است. پلیمرهای اتصال عرضی فرآیندی است که در آن ساختار مولکولی زنجیره‌های پلیمری تغییر می‌کند تا محکم‌تر به یکدیگر متصل شوند و این اتصال عرضی یا به روش شیمیایی یا فیزیکی انجام می‌شود.

اتصال عرضی شیمیایی شامل افزودن مواد شیمیایی یا آغازگرهایی مانند سیلان یا پراکسید برای تولید رادیکال‌های آزاد است که پیوند عرضی را تشکیل می‌دهند. اتصال عرضی فیزیکی شامل قرار دادن پلیمر در معرض یک منبع انرژی بالا مانند الکترون پرانرژی یا تشعشعات مایکروویو است.

مواد پلی اتیلن (PE) خود دارای استحکام دی الکتریک عالی، مقاومت عایق بالا و ضریب اتلاف کم در تمام فرکانس ها است که آن را به یک عایق ایده آل تبدیل می کند، با این حال در محدوده دمایی آن محدود است. اتصال عرضی PE برای تبدیل شدن به XLPE باعث افزایش دامنه دمایی عایق می شود و در عین حال خواص الکتریکی را حفظ می کند.

عایق کابل XLPE در مقابل PVC

XLPE برای محدوده های ولتاژ از ولتاژ پایین تا ولتاژ بسیار بالا مناسب است. همچنین از سایر مواد عایق مانند PVC، لاستیک اتیلن پروپیلن (EPR) و لاستیک های سیلیکونی پیشی می گیرد. اتصال عرضی پلی اتیلن همچنین مقاومت شیمیایی و روغن را در دماهای بالا افزایش می دهد و آن را برای استفاده به عنوان ماده هالوژن کم دود صفر مناسب می کند.

خواص مکانیکی XLPE نسبت به بسیاری از عایق های دیگر برتری دارد و مقاومت کششی، ازدیاد طول و ضربه بیشتر را ارائه می دهد. افزودن کربن سیاه می تواند برای افزایش بیشتر تغییر شکل داغ و کاهش مقاومت استفاده شود. عایق XLPE حتی در دمای آهن‌های لحیم کاری ذوب نمی‌شود یا چکه نمی‌کند و مقاومت جریان را افزایش داده و ویژگی‌های پیری را بهبود می‌بخشد.

بهبود مقاومت در برابر آب یکی دیگر از مزایای عایق XLPE برای کابل های LV و کابل های MV نسبت به عایق های پلی اتیلن است. درختکاری آب نقصی است که نتیجه نقص در عایق است که در آن خطوط شکستگی رخ می دهد و در جهت میدان الکتریکی رشد می کند و با تنش الکتریکی افزایش می یابد. لازم به ذکر است که این اثر به مواد پلی اتیلن محدود نمی شود.

مقاله های مشابه: محافظت از جویدن کابل فیبر نوری توسط موش ها 

نحوه مقابله با رطوبت در کابل های برق

در پروژه های بازسازی شبکه برق شهری، کابل های برق به طور گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال، به دلیل خاص بودن کابل، الزامات خاصی برای نصب، راه اندازی و نگهداری کابل وجود دارد. رطوبت یا نفوذ آب در کابل، مقاومت عایق کابل را کاهش می دهد که یکی از جنبه های مهم حادثه برای کابل است.

 

دلایل و خطرات خیس شدن کابل های برق و ورود آن به آب

1. هنگامی که کابل جدید از کارخانه خارج می شود، هر دو انتهای آن با آب بندی پلاستیکی مهر و موم می شود. اگر به خوبی آب بندی نشود، به مرور زمان بخار آب ناگزیر به داخل کابل نفوذ می کند.

2. هنگام قرار دادن کابل های برق، لازم است اغلب از جاده ها، پل ها و پل ها عبور کرد. به دلیل آب و هوا یا دلایل دیگر، اغلب آب زیادی در محل کابل جمع می شود.

 

3. پس از اتمام کار گذاشتن کابل برق، به دلیل محدودیت های شرایط ، به طوری که شکستگی کابل بدون آب بندی برای مدت طولانی در معرض هوا قرار می گیرد و یا حتی غوطه ور می شود. به طوری که مقدار زیادی بخار آب وارد کابل می شود.

 

4. در فرآیند ساخت انتهای کابل، به دلیل سهل انگاری انسان، رطوبت ممکن است به انتهای کابل نفوذ کند.

 

5. در حین کارکرد عادی کابل، اگر بنا به دلایلی خرابی ایجاد شود، آب انباشته شده در ترانچ کابل در امتداد نقطه عیب وارد کابل می شود و عایق کابل آسیب جدی می بیند. همین دلیل باعث می شود آب به کابل نفوذ کند.

 

 وقتی کابل برق وارد آب شد و نم گرفت چه کار کنم؟

1. پس از کشیدن کابل، سر کابل را به موقع قطع کنید و سیم کشی را کامل کنید تا خطرات پنهان در ابندا از بین برود.

 

2. اگر فقط دو سر کابل وارد آب شود، فقط باید دو سر آن را قطع کرده و سرهای کابل را دوباره وصل کنید.

 

3. در صورتی که کابل دارای نقطه ورودی آب  است، لازم است کابل را نزدیک نقطه ورودی آب قطع کرده و یک اتصال میانی ایجاد کنید.

 

4. تجمع آب اجتناب ناپذیر در چاه های کابل در فضای باز یا معابر کابل وجود دارد. سعی کنید کابل ها را تا حد امکان با براکت ها ثابت کنید.

 

5. از نیتروژن داغ برای خشک کردن کابل  استفاده کنید. به طور کلی، چنین تجهیزات حرفه ای وجود ندارد.

 

6. به طور منظم آزمایش های فشار و نشتی را روی کابل ها انجام دهید تا از درک به موقع وضعیت کارکرد کابل ها اطمینان حاصل کنید.

 

بهترین راه حل برای جلوگیری از رطوبت در کابل پیشگیری است.

هنگامی که کابل به طور جدی مرطوب شد، اساساً از بین می‌رود، بنابراین می‌توانیم کابل‌های باکیفیت را برای کاهش خطر رطوبت در مراحل اولیه انتخاب کنیم. علاوه بر انتخاب کابل های باکیفیت، بازرسی و نگهداری روزانه نیز بسیار مهم است. از این گذشته، مشکلات پنهان باید برطرف شود تا از کابل های برق بتوان استفاده و همچنین باعث بروز حوادث جدی تری نشود.

تنها از این طریق می توان ایمنی شبکه توزیع برق را تضمین کرد. 

 

 

سیم و کابلی که فقط برای مکان های خشک ذکر شده است، اگر در معرض آب سیل قرار بگیرند، باید تعویض شوند.. برای اطمینان از نصب ایمن و قابل اطمینان، کابل آسیب دیده سیل باید جایگزین شود.

محصولاتی که برای مکان‌های مرطوب فهرست شده‌اند، ممکن است برای استفاده مداوم مناسب باشند البته اگر هیچ آلودگی در کابل وجود نداشته باشد. ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که بعداً به دلیل خوردگی هادی ظاهر شود. علاوه بر این می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد هادی شود. اگر انتهای یک کابل هادی در معرض آب قرار گرفته باشد، سریعا باید مشکل حل گردد.

در واقع آزمایش مقاومت عایق باید قبل از روشن شدن کابل انجام شود.

در آخر ….

تمام محصولات سیم یا کابلی که در معرض آب و سیلاب ها قراردارند، باید توسط یک فرد واجد شرایط، مانند پیمانکار برق، بررسی شوند. این کار  مشخص می کند که آیا کابل می تواند دوباره جریان برق را به خوبی از خود عبور دهد یا نه. در بعضی از موارد ممکن است کابل های آسیب دیده پس از برق رسانی دچهر آسیب نشوند. ممکن است چند ماه طول بکشد تا کابل به دلیل آسیب ناشی از سیل از کار بیفتد.