مزایای استفاده از کابل های هالوژن کم دود

هالوژن

کابل های هالوژن کم دود صفر چیست؟ چه مزایایی دارند؟

وقتی صحبت از کابل ها می شود، همه ما می دانیم که آنها نیاز زندگی ما، برق را برای ما منتقل می کنند. آنها کمک بزرگی به زندگی ما می کنند. با این حال، کابل ها نیز به انواع مختلفی تقسیم می شوند و انواع مختلف کابل ها عملکرد و ویژگی های متفاوتی دارند. در این میان کابل‌های هالوژن کم دود صفر یکی از کابل‌های خاص هستند.

 این یک واقعیت شناخته شده است که خطرناک ترین قسمت آتش سوزی در مراحل اولیه شعله نیست بلکه دود است. در مناطق با تهویه محدود، تجمع سریع دود می تواند به سرعت منجر به تلفات شود. حتی اگر سیستم های تهویه وجود داشته باشد، دود شدید دید را به شدت کاهش می دهد و می تواند خروجی ها و مسیرهای فرار را پنهان کند.در این مقاله به بررسی این کابل می پردازیم.

قبل از خرید و تهیه کابل هالوژن فری پیشنهاد میکنم مقاله خرید کابل هالوژنرا مطالعه بفرمایید.

 

هالوژن ها چیست؟

در ابتدا بهتر است توضیح مختصری راجب هالوژن داشته باشیم.عناصری مانند فلوئور، کلر، برم، ید و استات هالوژن هستند و در هفتمین گروه اصلی جدول تناوبی عناصر ظاهر می شوند. آنها در بسیاری از ترکیبات شیمیایی، به عنوان مثال در پلی وینیل کلراید یافت می شوند.

پی وی سی همانطور که به اختصار شناخته می شود بسیار بادوام است و به همین دلیل در بسیاری از محصولات فنی و همچنین برای عایق کاری و مواد روکش در کابل ها استفاده می شود. کلر و سایر هالوژن ها اغلب به عنوان مواد افزودنی برای بهبود حفاظت در برابر شعله گنجانده می شوند. اما این با قیمتی همراه است. هالوژن ها برای سلامتی مضر هستند. به همین دلیل، پلاستیک هایی که هالوژن ندارند به طور فزاینده ای برای کابل ها استفاده می شوند.

کابل های هالوژن کم دود صفر چیست؟

کابل‌های هالوژن کم دود صفر که به کابل‌های سبز، کابل‌های غیرآلاینده، کابل‌های تمیز و غیره نیز شناخته می‌شوند. این کابل‌های سازگار با محیط زیست هستند که دود سمی تولید نمی‌کنند (مانند هیدروژن هالید، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و غیره). وقتی می سوزند آنها از مواد لاستیکی بدون هالوژن (F، Cl، Br، I، At)، سرب، کادمیوم، کروم، جیوه و سایر مواد محیطی ساخته شده اند.

 

 

هالوژن خراسان

به اصطلاح کم دود یعنی، پس از سوختن دود متراکم زیادی تولید نمی کنند. در حالی که بدون هالوژن به این معنی است که برخی از مواد شیمیایی مانند کلر و فلوئور در فرآیند ساخت کابل ها اضافه نمی شوند، زیرا این مواد شیمیایی هستند. هنگام سوختن گازهای سمی برای بدن انسان خارج می شود. بنابراین، کابل های هالوژن کم دود صفر، کابل های نسبتا دوستدار محیط زیست هستند.

 

 

ویژگی های هالوژن صفر

 اکثر کابل های استاندارد دارای هالوژن هایی مانند کلر، برم و ید در پوشش خود هستند. هنگامی که این ماده غلاف می سوزد، گازهای شیمیایی سمی تولید می کند که برای سلامتی شما خطرناک است و می تواند باعث خفگی شود.

این گازهای مضر همچنین می توانند با آب ترکیب شوند. استنشاق این دودهای سمی می تواند باعث آسیب دائمی به گلو و ریه ها شود و منجر به مشکلات پیچیده تنفسی شود.

از سوی دیگر، کابل‌های LSZH حاوی هالوژن در پوشش خود نیستند و بنابراین در هنگام سوختن، مقدار قابل توجهی گازهای مضر و مواد شیمیایی کمتری تولید می‌کنند. در حالی که برخی از گازها زمانی که مواد روکش در معرض دماهای بالا قرار می گیرند آزاد می شوند، این گازها سمی نیستند و بخارهای سمی تولید نمی کنند. مزیت دیگر این است که کابل‌های LSZH از موادی تشکیل شده‌اند که از نظر محیطی ایمن هستند.

تفاوت بین کابل PVC و LSZH


کابل های روکش PVC (پلی وینیل کلراید) با نرم کننده ها اصلاح می شوند تا ویژگی ها و ویژگی های خاصی را اضافه کنند. در حالی که پی وی سی به طور کلی دارای ضد اشتعال بسیار خوبی است، هنوز هم می تواند دود و گازهای سمی را هنگام سوختن منتشر کند. به دلیل عدم استانداردسازی، تغییراتی در خواص تاخیر در آتش کابل های PVC وجود دارد. تولید کنندگان مختلف از طیف وسیعی از افزودنی های مختلف یا ترکیبی از آنها استفاده می کنند تا هزینه ها را کاهش دهند در حالی که نیازهای نصب را برآورده می کنند.

 

دلایل طراحی کابل های هالوژن صفر کم دود:

همانطور که همه می دانیم، آتش سوزی اغلب در هر جامعه ای رخ می دهد و افراد زیادی در آتش سوزی جان خود را از دست می دهند. با این حال،در آتش سوزی بسیاری از انسان ها جان خود را در اثر خفگی ناشی از دود از دست می دهند.

بنابراین، لازم است تولیدکنندگان کابل هالوژن کم دود صفر، کابل هایی طراحی کنند که دود متراکم تولید نکند تا سلامت افراد در هنگام آتش سوزی تا حدودی حفظ گردد. در حالی که کابل های هالوژن کم دود صفر دقیقاً همان محصولی هستند که نیاز ما را در این زمینه رفع می کنند و ظاهر آنها نیز برای محافظت بهتر از ما است.

 

 

 

مزایای کابل های هالوژن کم دود صفر به شرح زیر است:

  • مقدار کل هالوژن در کابل‌های هالوژن از 50ppm تجاوز نمی کند.
  • گاز هیدروژن هالید تولید شده پس از احتراق کمتر از ppm 100 است.
  • حجم pH گاز هیدروژن هالید تولید شده پس از احتراق کمتر از 4.3 
  • سرب (سرب) <90ppm، کادمیوم (کادمیم)، Cr6 (کروم)، جیوه (جیوه)، PBBs (بی فنیل های پلی برومینه) و PBDEs (دی فنیل اترهای پلی برومینه) همگی کمتر از 5ppm هستند.

کاربردهای کابل های کم دود و هالوژن:

 

با توجه به ویژگی های عملکرد کابل های هالوژن بدون دود کم، آنها به طور گسترده در زمینه های مهندسی و فناوری پیشرفته در مقیاس بزرگ مانند راه آهن، مترو، خودرو و غیره استفاده می شوند. استفاده از کابل های هالوژن برای فضاهای بسته که تهویه ضعیف می تواند یک نگرانی جدی باشد ایده آل هستند.

در زندگی روزمره، کابل های هالوژن کم دود صفر به طور گسترده در نیروگاه های هسته ای، ایستگاه های مترو، مبادلات تلفن، مکان های کنترل کامپیوتری، ساختمان های بلند، هتل ها، ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی، تاسیسات مهم نظامی و سکوهای نفتی و سایر مکان هایی که مردم استفاده می کنند، استفاده می شود. نسبتاً متمرکز هستند.